Opzet strategie en implementatie
Deze organisatie handelt wereldwijd. De directie heeft zeer goede kennis van de markt en handelt voornamelijk op gevoel. Kansen worden direct omgezet in nieuwe investeringen zonder rekening te houden met de impact op de bestaande bedrijfsvoering. Met als gevolgd dat de medewerkers worden verrast door de nieuwe ontwikkelingen, het informatiesysteem niet is voorbereid en de winstgevendheid later op gang komt dan gewenst.
Vraag
- Aanbrengen van structuur in het ontwikkelen van de strategie
- Helpen de organisatie voor te bereiden bij de impact op de operationele activiteiten
Uitvoering
- Samen met de directie uitwerken van de missie, visie en doelstellingen
- Wegen van de gewenste investeringen middels een sterkte/zwakte-analyse en een haalbaarheidsstudie
- Opstellen concrete stappenplannen voor die investeringen die een wezenlijke bijdrage gaan leveren
- Verkrijgen betrokkenheid van de medewerkers middels gestructureerde inbreng
Resultaat
- Het volledige traject duurde een half jaar
- Het proces is inmiddels ingebed in de organisatie en deze is beter voorbereid op nieuwe ontwikkelingen
- Nieuwe kansen worden gestructureerd gewogen en besproken in een maandelijks overleg
- De winstgevendheid is vergroot
- De medewerkers begrijpen de samenhang en het belang van nieuwe activiteiten